dimarts, 6 de maig del 2014

El gas rus passava per allí



Fins i tot a mi, que sóc una persona que opina sobre qualsevol tema per al qual ni tinc coneixements ni estic preparat, em sorprén exageradament la vehemència amb la qual la gent diu la seua sobre la situació que des de fa unes setmanes es produeix a Ucraïna.

Reconec que no tinc gaire idea del que està passant, però si m'apuntaren amb una pistola al cap i em preguntaren la meua opinió diria que es tracta d'una “situació de tensió amb components polítics, ètnics, lingüístics, geoestratègics i, sobretot, econòmics”, perquè, al cap i a la fi, és com no dir res però pot semblar convincent.

Si la conversa s'allargara una miqueta deixaria caure que el conflicte “sembla la conseqüència d'una guerra freda econòmica i soterrada entre la nova URSS de Putin i Occident” i insistiria en que “tot cal analitzar-ho en clau econòmica” perquè crec que el gas rus passa per allí de camí a l'Europa central.

La realitat, però, és que tampoc estic molt segur de res d'això i sí, he d'admetre que l'únic que sé d'Ucraïna és que porta dièresi en la i, que la capital és Kíev i que fa uns anys a Txernòbil va haver un accident nuclear, però poca cosa més: ni la moneda que gasten, ni quants habitants són, ni el nom dels partits polítics ni, a hores d'ara, qui governa allà.

Per això, deia, em sorprén llegir opinions a les xarxes socials de determinades persones que podríem situar en l'òrbita comunista (o comunistoide) que ja han pres part i que consideren que hi ha uns que són “nazis” i uns altres que són “antifeixistes”.




Trobe bé que la gent prenga partit per allò que creu i tot això que se sol dir contra la indiferència, però em sorprén que per a alguns resulte tan fàcil apuntar-se a un bàndol (i de quina forma) quan alguns encara no hem estat capaços d'assumir l'horror de la violència entre persones.

2 comentaris:

Jaume ha dit...

Doncs mira, jo que també tinc una tendència innata a estar més out del que seria desitjable en temes que passen a més de deu quilòmetres de casa (de vegades fins i tot més a prop i tot), no opinaré res que pugui ser utilitzat en contra meva, però em quedo amb el darrer paràgraf del teu post, que em sembla definitiu. Jo m'apunto a aquest bàndol, també.

Anònim ha dit...

És normal que la gent estiga alarmada, les sèus del partit comunista han sigut incendiades per partits d'extrema dreta, i a banda han estat expulsats dels seus escons al parlament d’Ucraïna. A banda el 9 de maig se celebra a les ex repúbliques soviètiques el Dia de la Victòria de l’URSS sobre l'Alemanya Nazi. Després de la matança de més de 40 civils per part de l'extrema dreta, este cap de setmana a la casa dels sindicats (Odessa, sud de Ucraïna), cremats dins l’edifici, a la gent de l’est i sud de Ucraïna només li ve al cap la ocupació nazi. A més a més la fiscalia general d’Ucraïna acaba de dir hui mateix que en esta matança ha estat involucrat per complicitat el propi govern sorgit del Maidan. Ja sabem per tant perquè l’esquerra europea està indignada, és més a la televisió s’ha vist a Pablo Iglesias de Podemos condemnant el atac feixista, i també declaracions d’altres polítics com Alberto Garzón en la mateixa consigna.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails